Slotrapportage 2019

Sociaal domein

Wijzigingen

3.7.1 Wijzigingen

6 Sociaal domein

Begroting voor SR

Wijziging

Begroting na SR

2019

2019

  N/V

2019

Lasten

159.673

469

  N

160.142

Baten

-39.338

356

  N

-38.982

Saldo van baten en lasten

120.335

825

  N

121.160

6 Sociaal domein

Taakveld

2019

2020

2021

2022

LASTEN

Verzamelbesluit / financiële rechtmatigheid

1. Septembercirculaire 2019 gemeentefonds

6.3/6.4/6.5/6.8

56

N

21

N

21

N

19

N

2. Personele taakstelling

6.81

-22

V

-27

V

-27

V

-27

V

Diverse bijstellingen

3. Subsidie beheersstichting vrijwilligersorganisatie

6.1/6.2

-222

V

4. Inkomensvoorziening - BUIG

6.3

-225

V

5. Arbeidsparticipatie

6.5

-240

V

6. Wmo individuele voorzieningen

6.6

150

N

7. Wmo nieuw, HO en Jeugdzorg (excl. BW)

6

841

N

8. Wmo Beschermd wonen (BW)

6.81

300

N

9. Inburgeringswet

6.5

-170

V

Totaal mutaties lasten

468

N

-6

V

-7

V

-9

V

BATEN

Verzamelbesluit / financiële rechtmatigheid

1. Septembercirculaire 2019 gemeentefonds

6.3

0

78

N

78

N

78

N

Diverse bijstellingen

4. Inkomensvoorziening - BUIG

6.3

33

N

7. Wmo Eigen bijdrage

6

300

N

8. Wmo Beschermd wonen (BW)

22

N

Totaal mutaties baten

355

N

78

N

78

N

78

N

Wijziging saldo van baten en lasten

823

N

71

N

71

N

69

N

Bedragen * 1.000 euro

Toelichting wijziging

Verzamelbesluit / financiële rechtmatigheid

1.   Septembercirculaire 2019 gemeentefonds (RAAD-5686)
  De septembercirculaire 2019 is verwerkt in de begroting. De mutaties van deze circulaire zijn

hoofdzakelijk in hoofdtaakveld 0. bestuur en ondersteuning, hoofdtaakveld 4. onderwijs en hoofdtaakveld 6. sociaal domein verwerkt.

2.   Personele taakstelling

Wij hebben besloten om alle vaste personele verplichtingen met ingang van 1-4-2019 in de begroting op te nemen en van dekking te voorzien. Hiervoor worden meerjarige projectinkomsten ingezet. Per saldo is dit een budgettair neutrale wijziging. De lasten staan op hoofdtaakveld 0. bestuur en ondersteuning.

Diverse bijstellingen

3.   Subsidie beheersstichting vrijwilligersorganisatie

Almelo Sociaal heeft subsidie aangevraagd voor het uitvoeren van onafhankelijke cliëntondersteuning en het faciliteren van de adviesraden (Wmo-adviesraad en de KRA). Deze raden adviseren het college over de uitvoering van het beleid in het sociaal domein. Het voordeel van 222.000 euro wordt met name veroorzaakt doordat de toegekende subsidie over het jaar 2019 verrekend kan worden met een deel van de door de subsidiepartij niet aangewende middelen over 2017 en 2018.

4.   Inkomensvoorziening - BUIG

Bij de najaarsrapportage 2019 bedroeg het verwachte tekort op de BUIG tussen de 2,8 miljoen euro en de 3,1 miljoen euro. In de budgetten is toen uitgegaan van een tekort van 2.877.000 euro. Op basis van de meest recente cijfers verwachten wij dat het tekort voor 2019 2.686.000 euro zal bedragen.  Dit is een daling van het tekort met 191.000 euro. Dit heeft de volgende oorzaken:

Lasten
Ten opzichte van de najaarsrapportage 2019 is de verwachte uitkeringslast gedaald van 39.056.000 euro naar 38.831.000 euro, dat is een daling van 225.000 euro. In de najaarsrapportage 2019 is aangegeven dat er geïntensiveerde begeleidingstrajecten door werkcoaches zijn gestart. Daarnaast is begonnen met een aantal extra projecten om inwoners weer naar werk te begeleiden, zoals de Harde Leerschool, KunstWerk, Samen Ster voor Werk. We zien dat dit effect heeft. Gingen wij in de najaarsrapportage 2019 nog uit van 2.645 dossiers aan het eind van 2019, op basis van de huidige cijfers gaan wij uit van 2.580 dossiers eind 2019.

Baten
De definitieve rijksbijdrage in de BUIG bedraagt 36.145.000 euro. Bij de najaarsrapportage 2019 verwachtten we een rijksbijdrage in de BUIG van 36.178.000 euro. Dit is 33.000 euro lager dan bij de najaarsrapportage 2019 werd verwacht.

5.   Arbeidsparticipatie

Bij arbeidsparticipatie kan een bedrag van 240.000 euro vrijvallen. Dit heeft twee oorzaken:

  • In 2019 is rekening gehouden met de kosten voor Plan B. In 2019 zouden 1.000 inwoners met een hele grote afstand tot de arbeidsmarkt en een participatie-uitkering (niet-prioritaire doelgroep), gesproken gaan worden. Hiervoor is rekening gehouden met een uitgavenpost van 197.000 euro. In 2019 is later met dit plan gestart.. In 2019 kan hierdoor 100.000 euro vrijvallen. In 2020 wordt dit project voortgezet.
  • Bij de jaarverantwoording 2018 is rekening gehouden met een nabetaling participatiepremie aan inwoners die bij Soweco gewerkt hebben in het kader van arbeidsactivering. De daadwerkelijke nabetaling in 2019 is lager dan waarmee bij de jaarverantwoording 2018 rekening is gehouden.. Het restant van 140.000 euro kan vrijvallen.

6.   Wmo individuele voorzieningen

Het nadeel van 150.000 euro wordt vooral veroorzaakt door een hogere last voor woningaanpassingen. Deze kunnen jaarlijks fluctueren, bijvoorbeeld omdat een woningaanpassing in sommige gevallen relatief duur kan zijn.

7.   Wmo nieuw, HO en Jeugdzorg (excl. beschermd wonen)

  Lasten

Het nadeel op de lasten van de Wmo en Jeugdzorg heeft drie oorzaken:

  1. PGB            0,4 miljoen euro V
  2. OMD            0,1 miljoen euro V
  3. Nog te realiseren besparing   0,5 miljoen euro N

Resterende besparingsopgave    0 miljoen euro

  1. Jeugd            0,9 miljoen euro N
  2. Overige verschillen      0,1 miljoen euro V

Totaal            0,8 miljoen euro N   

1, 2 en 3 PGB, OMD en de nog te realiseren besparing
Bij de najaarsrapportage 2019 is gemeld dat het moeilijk te bepalen was binnen welke taakvelden de besparing voor het 2e halfjaar 2019 zijn effect zou hebben. Op basis van de meest recente informatie zien wij een verdere daling in de lasten voor de PGB, dankzij de invoering van de nieuwe verordeningen en beleidsregels Wmo en Jeugd. Ook zien we een verdere daling in de lasten voor de ondersteuning maatschappelijke deelname. Beide besparingen leiden er toe dat de resterende besparingsopgave 2019 is gerealiseerd.

4 Jeugd
De extra lasten voor Jeugd hebben met name betrekking op het onderdeel verblijf. Door de gewijzigde manier van inkopen in regionaal verband (BC OZJT) van verblijf in 2019 zijn de declaraties voor dit product door zorgaanbieders voor een groot deel pas later in het jaar ingediend. Hierdoor hebben de declaraties over langere na-ijl periode dan bij de najaarsrapportage 2019 werd ingeschat. Dit bemoeilijkt het maken van een accurate prognose. Daarom prognosticeren wij in deze slotrapportage bij het onderdeel verblijf  hogere kosten. Desondanks verwachten wij ten opzichte van 2018, in tegenstelling tot het landelijke beeld,  een lichte daling in de kosten voor verblijf.

5 Overige verschillen
Dit betreffen diverse kleine verschillen.

Ontwikkeling cliëntaantallen in de Wmo en Jeugdzorg.
Hieronder worden de ontwikkelingen in het aantal cliënten in de Wmo-Nieuw, Wmo Huishoudelijke ondersteuning (HO) en de Jeugdzorg gepresenteerd:

Wmo Nieuw
Op basis van de meest recente cijfers verwachten wij een stabilisering van het aantal cliënten Wmo-Nieuw in de periode augustus t/m december 2019. Het aantal cliënten blijft onder het niveau van 2018.

Wmo HO
De invoering van het abonnementstarief leidt in 2019 tot een verwachte toename van het aantal cliënten Wmo HO. Deze groei zet zich minder sterk door dan bij de najaarsrapportage 2019 werd verwacht. Het aantal cliënten is echter hoger dan het niveau van 2018.

Jeugdzorg
Op basis van de meest recente cijfers verwachten wij een lichte stijging in het aantal cliënten in de Jeugdzorg. De aantallen blijven echter onder het niveau van 2018:

Baten

Wmo eigen bijdrage
De effecten van de invoering van het abonnementstarief per 1-1-2019 zijn sterker dan bij de najaarsrapportage 2019 werd verwacht. Dit leidt tot een extra daling in de eigen bijdrage van 0,3 miljoen euro.

8.   Wmo Beschermd wonen (BW)

Het nadelig saldo wordt vooral veroorzaakt door een hogere last op beschermd wonen van 0,3 miljoen euro. Dit wordt vooral veroorzaakt door onvoorziene juridische kosten. Deze kunnen gedekt worden door een onttrekking uit de bestemmingsreserve voor beschermd wonen. Zie hiervoor hoofdtaakveld 0. bestuur en ondersteuning.

9.   Inburgeringswet

In de meicirculaire 2019 van het gemeentefonds hebben wij middelen ontvangen voor de invoering van de nieuwe wet inburgering. Deze wet treedt op 1 januari 2021 in werking en wordt met een projectplan in 2020 voorbereid. Daarom wordt voorgesteld het bedrag voor de gemeentelijke voorbereidingskosten van 170.000 euro over te hevelen naar 2020.

ga terug